2025/140 Sirküler (26.09.2025)


BATI AKDENİZ İHRACATÇILAR BİRLİĞİ ÜYELERİNE
SİRKÜLER 2025-140

Sayın Üyemiz;

1. Dijital Ürün Pasaportu Danışma Süreci Sonuç Raporu

2. Fas / Kaplamalı Ahşap Paneller Korunma Önlemi

3. Kanada / Çelik Çember / Anti-Damping Soruşturması

4. İhracat Akademisi Eğitim Kayıtları

5. Türkiye Logistics Summit Zirvesi

6. Kanada / Karbon ve Alaşımlı Çelik Teller Anti-Damping Soruşturması

7. Güney Kore (Seul) Genel Ticaret Heyeti 30 Kasım-4 Aralık 2025

8. Kayda Bağlı İhracat Hk. - Yumurta İhracatları Hk.

  1. Japonya (Tokyo) Ticaret Heyeti Hk.

Konularını içeren duyurularımızın detayları ekte sunulmuştur.

Bilgilerini rica ederim.


Ümit SEZER
Genel Sekreter


1. Dijital Ürün Pasaportu Danışma Süreci Sonuç Raporu

İlgi: 29.04.2025 tarihli ve 2025-056 sayılı sirkülerimiz.

İlgi'de kayıtlı yazımızda, Avrupa Komisyonu tarafından Dijital Ürün Pasaportu (Digital Product Passport-DPP) hizmet sağlayıcılarının işleyişine ilişkin kuralları belirleyecek bir yetki tüzüğü kabul edilmesine yönelik bir kamu istişaresi başlatıldığı duyurulmuştu.

Bu defa Ticaret Bakanlığından alınan bir yazıya atfen, Türkiye İhracatçılar Meclisinden (TİM) alınan bir yazıda, 1 Temmuz 2025 tarihi itibarıyla tamamlanan süreçte elde edilen veriler ışığında, 26 Ağustos 2025 tarihinde bir rapor yayınlandığının bildirilmektedir.

Danışma sürecinde, tespit edilen sorunlara yönelik çözümler hakkında paydaşların görüşlerinin toplanması ve elde edilen bulguların yetki devri tüzüğünün oluşturulmasına katkı sağlamasının amaçlandığı bildirilmiştir. Danışma sürecinde 275 yanıta erişilmiş olup, bunlardan 146'sı özel sektör ve 75'i iş dernekleridir. Boyut açısından bakıldığında, kamu istişaresine yanıt veren şirketlerin %39,8'i büyük ölçekli olup, bunu %28,8 ile mikro şirketler, %17,8 ile küçük şirketler ve %13,7 ile orta ölçekli şirketlerin takip ettiği ifade edilmektedir.

Katılımcıların, DPP ekosistemi içinde üstlendikleri ya da üstlenmeyi düşündükleri rol bakımından dağılımına bakıldığında; katılımcıların %33,5'inin potansiyel DPP hizmet sağlayıcısı, %29,5'nin Sorumlu Ekonomik Operatör (rEO- üreticiler, yetkili temsilciler, ithalatçılar, distribütörler, bayiler ve sipariş karşılama hizmet sağlayıcıları), %32,4'ünün ise diğer değer zinciri katılımcıları veya paydaşlar (müşteriler, profesyonel tamirciler, bağımsız işletmeciler, yenileyiciler, yeniden üreticiler, geri dönüştürücüler, piyasa gözetim ve gümrük otoriteleri, sivil toplum kuruluşları, araştırmacılar, sendikalar, Komisyon veya onların adına hareket eden herhangi bir kuruluşu) olarak dağıldığının görüldüğü belirtilmektedir.

Bu kapsamda, raporda elde edilen bulgular aşağıda özetlenmektedir:

• Bilgi işlem teknolojilerinin nasıl kullanıldığına yönelik olarak alınan cevaplarda; ekonomik operatörlerin %54,3'ünün kendi iç kaynakları ve dışarıdan alım imkanlarını birlikte kullandığı hibrit bir sistemi tercih ettikleri; dışarıdan hizmet alımı ile temin edilen bilgi işlem teknolojilerinin maliyetinin şirket cirosunun %1-5'ine tekabül ettiği;

• DPP sisteminin güvenilirliğine ilişkin beklentileri değerlendirmek amacıyla, 365 gün üzerinden DPP erişilebilirliği için kabul edilebilir en düşük seviye olarak %99 kesintisiz erişim talep edildiği;

• Bu seviyenin sağlanması için alınması planlanan önlemlerin, izleme ve uyarı, ölçeklenebilir altyapı, yedekli sunucu temini, dağıtılmış hizmet reddi koruması, yük dengeleme ve yedekli kümeleme şeklinde sıralandığı;

• Sorumlu ekonomik operatörlerin, ithalat, satış veya geri dönüşüm gibi kritik iş anlarında DPP verilerine erişememenin olası finansal etkilerini şimdiden tahmin edemedikleri;

• Tercih edilen veri paylaşım yöntemi (e-posta, Excel gibi manuel, API'ler gibi otomatik veya her ikisinin birleşimi) çerçevesinde; DPP hizmet sağlayıcılarının %47,8'isinin tamamen otomatik çözümleri seçtiği ve %52,2'sinin manuel ve otomatiği birleştiren hibrit modelleri tercih ettiği; sorumlu ekonomik operatörlerin ise %51,9'unun hibrit ve %45,7'sinin otomasyonu tercih ettiği;

• DPP hizmet sağlayıcılarının sorumlu ekonomik operatörlere sunabileceği ilave katma değerli hizmetler kapsamında; DPP bilgilerinin güncellenmesini sağlama, DPP'lerin depolanması, raporlama araçları ve hizmetleri sunma, DPP'nin Dijital Ürün Pasaportu siciline kaydedilmesi, DPP verilerine ilişkin sorgulama hizmetleri, benzersiz tanımlayıcılar oluşturma, veri taşıyıcının oluşturulması seçeneklerinin tercih edildiği;

• Siber güvenlik önlemlerine ilişkin olarak; DPP hizmet sağlayıcılarının %78,3'ü ve ekonomik operatörlerin %46,9'unun bilgi teknolojilerinde halihazırda siber güvenlik standartları uyguladıkları;

• DPP'nin yedi farklı özelliğinin değerlendirilmesi bağlamında; ekonomik operatörler ve DPP hizmet sağlayıcılarının, kullanıcı dostu olması, veri güvenliği, hakları erişim imkânı ve siber dayanıklılık özelliklerini "çok önemli” olarak nitelendirirken, destek hizmetleri ve otomasyon ve bağlantı gibi birden fazla hizmet sunma özelliklerinin "önemli” olarak değerlendirildiği;

• Sertifika şemaları kapsamında; DPP hizmet sağlayıcılarının sertifikalandırılmasının aşırı önemli bulunduğu, ekonomik operatörlerin, ilave maliyete katlanma istekliliğinin düşük kaldığı; DPP hizmet sağlayıcıları için en uygun sertifikalandırma süreci için ise katılımcıların %27,6'sinin kendi beyanları ve akredite bir kurumdan belgelendirmenin birlikte olacağı hibrit bir modeli, %22,5'inin Komisyon tarafından akredite edilen Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları tarafından verilen sertifikalandırma ve %19,3'ünün Üye Devletlerin ulusal akreditasyon kuruluşları aracılığıyla akredite ettiği Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları tarafından verilen sertifikalandırma yöntemini tercih ettiği hususları tespit ettiği iletilmektedir.

Bu çerçevede, kamu istişare sürecinden elde edilen bulgulardan, DPP sisteminin etkin ve güvenilir işleyebilmesi için yüksek erişilebilirlik sağlayacak güçlü bir altyapıya sahip olması gerektiği; aynı zamanda kullanıcı dostu bir ara yüzle tasarlanması; veri güvenliğinin sağlanması; veri alışverişinde hem otomatik hem de hibrit çözümlere yer verilmesi gibi hususların öne çıktığı aktarılmaktadır. Anılan endişelerin giderilmesinin farklı aktörlerin uyumunu kolaylaştıracağı ve DPP hizmet sağlayıcılarının sertifikasyon süreciyle güvence altına alınması ile şeffaflığın ve paydaşlar arasında güvenin artırılacağı anlaşıldığı aktarılmaktadır.

Ek-1: Kamuoyu İstişaresine İlişkin Rapor

2. Fas / Kaplamalı Ahşap Paneller Korunma Önlemi

İlgi: 15.05.2025 tarihli ve 2025-063 sayılı sirkülerimiz.

İlgi'de kayıtlı yazımızda, Fas tarafından "kaplamalı ahşap paneller” ithalatına yönelik uygulanmakta olan korunma önlemine ilişkin 30 Nisan 2025 tarihinde ikinci gözden geçirme soruşturması başlatıldığı duyurulmuştu.

Bu defa, Rabat Ticaret Müşavirliğimizden alınan bir yazıya atfen, Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğünden alınan bir yazıda, Fas Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın 10 Eylül 2025 tarih ve DDC/08/2025 sayılı kamuoyu duyurusunda özetle, 3 Eylül 2025 tarihinde toplanan ithalat gözetim komisyonuna söz konusu soruşturmaya ilişkin detaylı raporun sunulduğu ve soruşturmanın Fas'ın yeni Gümrük Tarife Cetveline göre 4410.11.20.90; 4410.11.30.90; 4410.19.92.90; 4410.19.93.90 GTİP kodları altında ithal edilen ürünleri kapsadığının ifade edildiği belirtilmektedir.

İlgili yazıda; kamuoyu duyurusunun incelenmesinden, Bakanlık tarafından ciddi zararın giderilmesi veya önlenmesi için korunma önleminin gerekli olup olmadığı hususunun incelendiği ve soruşturma sonucunda,

-İlgili ürünlerin ithalat artışında 2021-2024 döneminde bir durgunluğun gözlemlenmesine rağmen, ithalatın yerel üretime göre yüksek payının devam etme eğiliminde olduğu,

-Yerel üretimin birçok ekonomik göstergesinin analizinin bir iyileşme olduğunu göstermesine rağmen, söz konusu göstergelerin çok yeni ve hassas olduğu,

-Özellikle Fas pazarının artan cazibesi, önde gelen yabancı üretici-ihracatçılardaki mevcut üretim kapasiteleri ve bu üreticilerin kendi milli pazarlarındaki talep düşüşleri nedeniyle, Fas'ın bu ürünlerdeki ithalatının artma riskinin yakın olduğu,

tespitlerinin yapıldığı belirtildiği bildirilmektedir.

Duyuruda devamla, yerel üreticilerin sektörün rekabetçiliğinin geliştirilmesine yönelik gerçekleştirdikleri geliştirme çalışmalarına rağmen yerel sanayide görülen ciddi zararın giderilmesi veya önlenmesi için korunma önleminin ek bir süre boyunca sürdürülmesinin gerekli olduğu anlaşıldığının ifade edildiği ve korunma önleminin 3 yıllık ek süre için, 35.280 tonluk bir kotayı aşan ithalata kilogram başına 1,6 Dirhem (1,6 dh/kg) tutarında bir ek vergi olarak uygulanacağı, önleminin tedricen serbestleştirilmesi yükümlülüğüne uygun olarak ithalat kotasının aşağıda gösterilen takvime göre yükseltileceğinin ifade edildiği bildirilmiştir:

-20 Eylül 2025 - 19 Eylül 2026 tarihleri arasında 35 280 000 kg,

-20 Eylül 2026 - 19 Eylül 2027 tarihlier arasında 38 808 000 kg,

-20 Eylül 2027 - 19 Eylül 2028 tarihleri arasında 42 688 800 kg.

Öte yandan, Fas'ın 15-09 sayılı kanunun 76. maddesi uyarınca, DTÖ'ye üye olan ve duyuruda isimlerine yer verilen gelişmekte olan ülkeler için bu ek verginin uygulanmayacağı, ve Soruşturmanın 10 Eylül 2025 tarihinde kapatıldığı da belirtilmektedir.

Anılan soruşturmanın nihai raporu (Ek-1) ve bahsi geçen kamuoyu duyurusu (Ek-2) ekte sunulmaktadır.

Bununla birlikte, Fas tarafından korunma önleminin uzatılmasına ilişkin Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) Korunma Önlemleri Komitesi'ne yapılan 17 Eylül 2025 tarihli bildirim ekte yer almaktadır.

Ek-2: Rapor

Ek-3: Kamuoyu Duyurusu

Ek-4: DTÖ Bildirimi

3. Kanada / Çelik Çember / Anti-Damping Soruşturması

İlgi: a)19.08.2025 tarihli ve 2025-118 sayılı sirkülerimiz.

b)24.09.2025 tarihli ve 2025-137 sayılı sirkülerimiz.

Bilindiği üzere, Kanada tarafından ülkemizin yanı sıra Çin, Güney Kore ve Vietnam menşeli "Çelik Çember (Steel Strapping)” ithalatına karşı bir anti-damping soruşturması ile Çin menşeli anılan ürünler ithalatına karşı bir sübvansiyon soruşturması yürütülmektedir.

Bu defa, Ottowa Ticaret Müşavirliğimizden alınan bir yazıya atfen, Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğünden alınan bir yazıda, Kanada Uluslararası Ticaret Mahkemesinden (Canadian International Trade Tribunal - CITT) alınan ve ekte yer verilen bildirimde, CBSA tarafından başlatılan ön soruşturma neticesinde damping ile ilgili ön tespitlerin yapılması kapsamında, anılan Mahkemenin dampingli ithalatın yerli sanayiye zarar verip vermediği veya yerli sanayide zarar tehdidine yol açıp açmadığına yönelik bir nihai zarar incelemesi başlattığı bildirilmektedir.

Bu çerçevede, mezkur bildirimde, mahkemenin zarar incelemesini yazılı görüşler yoluyla yürüteceği, görüş sunmak isteyen tarafların 1 Ekim 2025 tarihine kadar bildirimde linki de bulunan Form 1'i doldurarak taraf olması gerektiği, tarafları temsil edecek avukatların ise Form 2 ve Form 3'ü doldurmaları gerektiği belirtilmektedir.

Ek-5: Bildirim

4. İhracat Akademisi Eğitim Kayıtları

Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğünden alınan bir yazıda, bilindiği üzere, Bakanlıklarınca ihracatçıların eğitimine yönelik yürütülen faaliyetlere kurumsal bir nitelik kazandırmak, dış ticaret alanında yetişmiş iş gücünün niteliğini artırmak ve bu süreçte üniversitelerimizin akademik birikiminden azami ölçüde faydalanmak amacıyla Yükseköğretim Kurulu iş birliği ile İhracat Akademisi'nin hayata geçirildiği ifade edilmektedir.

Bu çerçevede; İhracat Akademisi bünyesinde 11 Ekim-30 Kasım 2025 tarihleri arasında Marmara Üniversitesi ev sahipliğinde İstanbul'da İhracat Uzmanlığı Programının gerçekleştirileceği bildirilmektedir. Kayıtların İhracat Akademisi resmi internet sitesi (https://ihracatakademisi.org.tr/) üzerinden alınmaya başlanmış olduğu, programa ilişkin ücret bilgileri ve diğer ayrıntılara aynı adres üzerinden ulaşılabildiği belirtilmektedir.

İhracat Akademisi Sosyal Medya Hesapları:

Linkedin/ İhracat Akademisi

instagram/ihracatakademisitr

X/ihracatakademi

Ek-6: İstanbul III. Dönem Afişi

Ek-7: İstanbul III.Dönem Programı

5. Türkiye Logistics Summit Zirvesi

Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) tarafından iletilen yazıya atfen, Türkiye İhracatçılar Meclisinden alınan bir yazıda, lojistik sektörünün uluslararası standartlarda ve sürdürülebilir büyümesine katkı sağlama hedefleri doğrultusunda 7 Kasım 2025 Cuma günü İstanbul Swissôtel the Bosphorus Otel'de "Türkiye Logistics Summit” etkinliğinin düzenleneceği ifade edilmektedir.

Anılan yazıda devamla, söz konusu zirvenin küresel lojistik dünyasının önde gelen isimlerini, uzmanlarını ve sektör temsilcilerini buluşturacağı, düzenlenecek Tedarik Zincirinde İnovatif Yaklaşımlar, Yapay Zekâ ve Dijitalleşme, Sürdürülebilir Lojistik ve E-Ticaret konulu panellerin sektöre yeni iş modelleri ve stratejiler hakkında bilgi sunmayı amaçladığı dile getirilmektedir.

Ek: Türkiye Logistics Summit Tanıtım Sunumu

Kayıt Linki:

https://turkiyelogisticssummit.com/

Detaylı bilgi için:

Fatma Kübra Astam - Kurumsal İletişim Sorumlusu

GSM: 0531 946 08 97

E-posta: kurumsal@utikad.org.tr

6. Kanada / Karbon ve Alaşımlı Çelik Teller Anti-Damping Soruşturması

İlgi: 17.09.2025 tarihli ve 2025-134 sayılı sirkülerimiz.

İlgi'de kayıtlı yazımızda, Kanada tarafından, ülkemizin yanı sıra Çin, Çin Tayvanı, Hindistan, İtalya, Malezya, Portekiz, İspanya, Tayland ve Vietnam menşeli karbon ve alaşımlı çelik teller ("carbon and alloy steel wire") ithalatına karşı bir anti-damping soruşturması yürütüldüğü duyurulmuştu.

Bu defa, konuya ilişkin olarak Ottowa Ticaret Müşavirliğimizden Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğüne iletilen bir yazıda; Kanada Sınır Hizmetleri Kurumu (CBSA) tarafından dampingin mevcudiyetine yönelik yürütülen ön soruşturma kapsamında bir örneği ekte yer alan Gerekçeli Karar'ın yayımlanmış olduğu ifade edilmektedir.

Ek-8: Gerekçeli Ön Karar

7. Güney Kore (Seul) Genel Ticaret Heyeti 30 Kasım-4 Aralık 2025

Türkiye İhracatçılar Meclisinden (TİM) alınan bir yazıda, Ticaret Bakanlığı koordinasyonu ve Meclisimiz organizasyonu ile 30 Kasım - 4 Aralık 2025 tarihleri arasında Güney Kore Genel Ticaret Heyeti gerçekleştirileceği, başkent Seul şehrini kapsayacak söz konusu organizasyonda Güney Kore'den iş insanlarının davet edileceği nitelikli iş görüşmelerinin gerçekleştirilmesi öngörüldüğü ifade edilmektedir.

Pazar payımızın artırılması ve yeni iş ve yatırım imkânlarının oluşturulması amacıyla düzenlenecek heyetin, Gıda ve Tarım Ürünleri, Kimyevi Maddeler ve Mamulleri, Otomotiv ve Yan Sanayi, Demir ve Demir Dışı Metaller, Makine ve Aksamları sektörleri başta olmak üzere tüm sektörlerimize açık olduğu belirtilmektedir.

Bahse konu heyet tüm sektörlere açık olup, başvuru için son tarih 8 Ekim 2025 Çarşamba günü mesai bitimidir. Bu tarihe kadar https://delegations.tim.org.tr/event/south-korea-seoul-2025/company/register internet adresinde yer alan Başvuru Formu'nun eksiksiz olarak doldurulması gerektiği, firmalardan ekonomi sınıfı uçak biletli katılım paketi için 107.000 TL tahsil edileceği ifade edilmektedir. Heyete katılımın, başvuru formlarının doldurulması ve ödeme dekontlarının atakanbasmaci@tim.org.tr e-posta adresine ulaştırılmasıyla kesinleşeceği belirtilmektedir.

Ek-9: Heyete İlişkin Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar

Ek-10: Güney Kore (Seul) Genel Ticaret Heyeti Taslak Programı

  1. Kayda Bağlı İhracat Hk. - Yumurta İhracatları Hk.

Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliğinden (OAİB) alınan bir yazıda, bilindiği üzere, 10/07/2025 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan İhracı Kayda Bağlı Mallara İlişkin Tebliğ (İhracat: 2006/7)'de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (İhracat: 2025/02) marifetiyle "Tavuk yumurtaları (Gallus domesticus türü) (GTİP: 0407.21.00.00.00)” ürünü İhracı Kayda Bağlı Mallar Listesi'ne eklendiği ifade edilmektedir. Mezkûr ürünle ilgili Ticaret Bakanlığından alınan yazı ile de, bu eşyanın ihracatının kayıt işlemlerinde Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği koordinatör olarak atanmış olduğu; kayıt işlemlerinin yalnızca Genel Sekreterliğimizce gerçekleştirildiği belirtilmektedir.

Bu kapsamda "Tavuk yumurtaları (Gallus domesticus türü) (GTİP: 0407.21.00.00.00)” ürününün ihracatına ilişkin kayıt uygulama prosedürlerinde 01.10.2025 tarihi itibarıyla değişikliğe gidilecek olduğu, konu hakkında bilgi için Genel Sekreterlikleri Kayda Bağlı İhracat Şubesi ile (0312 447 27 40 Dahili 1402 - 1403 - 1404 - 1405 - 1406) veya WhatsApp destek hattına (0 534 592 04 12) mesaj yazmak sureti ile iletişime geçilmesi gerektiği ifade edilmektedir.

  1. Japonya (Tokyo) Ticaret Heyeti Hk.

Türkiye İhracatçılar Meclisinden (TİM) alınan bir yazıda, T.C. Ticaret Bakanlığı koordinasyonunda, Türkiye İhracatçılar Meclisi organizasyonunda 8-12 Aralık 2025 tarihleri arasında Japonya'ya yönelik bir Ticaret Heyeti gerçekleştirilecek olduğu, Tokyo şehrini kapsayacak söz konusu organizasyonda Japonya'dan iş insanlarının davet edileceği nitelikli iş görüşmelerinin gerçekleştirilmesinin öngörüldüğü ifade edilmektedir.

Bahse konu heyete başvuru için son tarih 26 Eylül 2025 Cuma günü mesai bitimidir. Bu tarihe kadar https://delegations.tim.org.tr/event/japan-tokyo-2025/company/register internet adresinde yer alan Başvuru Forumu'nun eksiksiz olarak doldurulması gerektiği, firmalardan ekonomi sınıfı uçak biletli katılım paketi için 105.000 TL tahsil edileceği belirtilmektedir.

Heyete yalnızca Ev Tekstili, Halı, Gıda (Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri, Kuru Meyve ve Mamulleri, Meyve Sebze Mamulleri, Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller, Yaş Meyve ve Sebze, Zeytin ve Zeytinyağı), Mücevher ve E-İhracat sektörlerinde faaliyet gösteren firmalarının katılım sağlayabileceği ifade edilmektedir. Heyete katılım, başvuru formlarının doldurulması ve ödeme dekontlarının Meclislerine (cengizturk@tim.org.tr) ulaştırılmasıyla kesinleşeceği belirtilmektedir.

Ek-11: Heyete İlişkin Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar

Ek-12: Japonya (Tokyo) Ticaret Heyeti Taslak Programı



Ekler:
Ek-1.pdf

Ek-10.pdf

Ek-11.pdf

Ek-12.pdf

Ek-2.pdf

Ek-3.pdf

Ek-4.pdf

EK-5.pdf

Ek-6.pdf

Ek-7.pdf

Ek-8.pdf

Ek-9.pdf

Tüm soru, görüş ve önerileriniz için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Belirttiğiniz GSM numarasına gönderilen 4 haneli SMS Doğrulama Kodunu giriniz.

SMS Doğrulama Kodu Hatalı

Mesajınız başarılı bir şekilde iletilmiştir. En kısa sürede tarafınıza bilgi verilecektir.

Hata oluştu. Lütfen daha sonra tekrar deneyiniz.