BATI AKDENİZ
İHRACATÇILAR BİRLİĞİ ÜYELERİNE
SİRKÜLER 2025-117
Sayın Üyemiz;
1. Kanada / Petrol Boruları (OCTG) / Anti-Damping Soruşturması
2. AB SKDM Kapsam Genişletilme Çalışmaları Kamu İstişare Süreci
3.
Malezya(Kuala
Lumpur)-Endonezya(Cakarta) Genel Ticaret Heyeti
4.
Sürdürülebilir
Raporlama Yükümlülükleri-Omnibus Paketi-KOBİ'ler İçin Gönüllü Standart (VSME)
Hakkında Tavsiye Kararı
5. Çevre Torba Yasa Paketi Hakkında Görüş Çağrısı Başlatılması
6. AB Dijital Düzenlemelerinin Ticaretimize Etkisi Raporu
Konularını içeren duyurularımızın detayları ekte sunulmuştur.
Bilgilerini rica ederim.
1. Kanada / Petrol Boruları (OCTG) / Anti-Damping Soruşturması
Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğünden alınan bir yazıda, malumları olduğu üzere, 2015 yılından bu yana Kanada tarafından ülkemizin yanı sıra Tayvan, Hindistan, Endonezya, Güney Kore, Tayland, Ukrayna ve Vietnam menşeli "Petrol Boruları” (Oil country tubular goods-OCTG) ithalatına karşı bir anti-damping önlemi uygulandığı ifade edilmektedir.
Bu defa, Kanada Sınır Hizmetleri İdaresi (CBSA) tarafından, önceki soruşturmada damping marjı %2'nin altında olması sebebiyle (de minimis) anti-damping önleminden muaf tutulan bir firmamız ile Meksika, Filipinler, Güney Kore (de minimis alan Hyundai Steel) ve ABD (Tenaris S.A) için, başvuru üzerine yeni bir anti-damping soruşturması başlatıldığı bildirilmektedir.
Söz konusu soruşturmada mezkur firmamızdan dampingli ihracat gerçekleşip gerçekleşmediği ve Kanada yerli üreticilerinde söz konusu ihracattan kaynaklanan bir zarar olup olmadığının yanı sıra, ülkemiz petrol boruları sektöründe "özel piyasa koşulları” (particular market situation) olup olmadığının da inceleneceği belirtilmektedir.
Kanada ilgili mevzuatları uyarınca anti-damping soruşturmalarının iki ayrı makam tarafından yürütülmekte olduğu, bunlardan CBSA dampingin mevcudiyetine yönelik, Kanada Uluslararası Ticaret Mahkemesi'nin (CITT) ise mevcut damping uygulamalarının Kanada yerli üretimine zarar verip vermediğine ilişkin ayrı soruşturmalar yürütüldüğü ifade edilmektedir. Söz konusu soruşturma çerçevesinde, CITT'nin zarara ilişkin ön kararını 60 gün içerisinde, CBSA'nın ise ithalatta dampingin mevcudiyetine ilişkin ön kararını 90 gün içerisinde açıklamasının öngörüldüğü belirtilmektedir.
CBSA tarafından yayımlanan açılış bildiriminin https://www.cbsa-asfc.gc.ca/sima-lmsi/i-e/octg52025/octg52025-ni-eng.html adresinde yer aldığı ifade edilmektedir. Bununla birlikte, soruşturmanın açılmasına yönelik gerekçeli karar ve sürece ilişkin takvimin 15 gün içerisinde https://www.cbsa-asfc.gc.ca/sima-lmsi/menu-eng.html adresinde yayımlanacağı belirtilmektedir.
2. AB SKDM Kapsam Genişletilme Çalışmaları Kamu İstişare Süreci
Ticaret Bakanlığından alınan yazıya atfen, Türkiye İhracatçılar Meclisinden (TİM) alınan bir yazıda, Avrupa Komisyonu'nun Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması'nın (SKDM) kapsamının gözden geçirilmesine ve SKDM yükümlülüklerinden kaçınma yoluyla mekanizmanın etkisizleştirilmesinin önlenmesine yönelik çalışmalarını sürdürdüğü belirtilmektedir. Halihazırda SKDM kapsamında yürütülen çalışmaların bir diğer boyutunu ise elektrik sektörüne yönelik düzenlemelerin oluşturduğu ifade edilmektedir.
Bu çerçevede, Avrupa Komisyonu'nun 1 Temmuz 2025 tarihinde,
1. SKDM kapsamının, halihazırda SKDM kapsamında bulunan ürünlerin değer zincirinde daha aşağıda yer alan aşağı yönlü ürünlere (downstream products) genişletilerek karbon kaçağı riskinin azaltılması;
2. AB'nin aşağı yönlü ürün üreticilerinin, artan karbon maliyetlerinden kaçınmak amacıyla üretimlerini AB dışına taşıması ya da AB ithalatçılarının ürünlerini daha zayıf iklim politikalarına sahip üçüncü ülkelerden temin etmesi risklerine karşı, SKDM mali yükümlülüklerinden geçerli bir gerekçe ya da ekonomik temel olmadan kaçınmaya yönelik uygulamalara karşı önleyici tedbirler geliştirilmesi;
3. SKDM kapsamında elektrik için emisyon hesaplamasında varsayılan değerler ile fiili emisyonların kullanımıyla ilgili mevcut kurallara yönelik eleştiri ve endişelerin ele alınması
amacıyla bir kamu danışma süreci başlattığı belirtilmektedir.
Bahse konu kamu danışma süreci bulgularının, Avrupa Komisyonu tarafından 2025 yılının son çeyreğinde sunulması öngörülen SKDM Tüzüğü'ne ilişkin değişiklik önerisinin temel dayanağını oluşturmasının beklenmekte olduğu, aşağıdaki bağlantıdan erişim sağlanan ve 26 Ağustos 2025 tarihine kadar açık kalacak olan danışma sürecine görüş verilmesinin önemli olduğu ifade edilmektedir.
İlgili Bağlantı:
3. Malezya(Kuala Lumpur)-Endonezya(Cakarta) Genel Ticaret Heyeti
Türkiye İhracatçılar Meclisinden (TİM) alınan bir yazıda, T.C. Ticaret Bakanlığı koordinasyonu, Meclisleri organizasyonu ile 23-30 Kasım 2025 tarihleri arasında Malezya ve Endonezya'ya yönelik tüm sektörleri kapsayan genel nitelikli bir Ticaret Heyeti gerçekleştirilecek olduğu, Kuala Lumpur ve Cakarta şehirlerini kapsayacak söz konusu organizasyonda her iki ülkeden iş insanlarının davet edileceği nitelikli iş görüşmelerinin gerçekleştirilmesi öngörüldüğü belirtilmektedir.
Bahse konu heyete başvuru için son tarihin 3 Eylül 2025 Çarşamba günü mesai bitimi olduğu bildirilmektedir. Bu tarihe kadar https://delegations.tim.org.tr/event/malaysia-kuala-lumpur-indonesiajakarta-2025/company/register adresinde yer alan Başvuru Formu'nun eksiksiz olarak doldurulması gerektiği, firmalarımızdan ekonomi sınıfı uçak biletli katılım paketi için 120.000 TL tahsil edileceği ifade edilmektedir.
Heyete katılımın, başvuru formlarının doldurulması ve ödeme dekontlarının Meclislerine (miracakkoc@tim.org.tr) ulaştırılmasıyla kesinleşeceği belirtilmektedir.
Ek-1: Heyete İlişkin Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
Ek-2: Malezya (Kuala Lumpur) - Endonezya (Cakarta) Genel Ticaret Heyeti Taslak Programı
4. Sürdürülebilir Raporlama Yükümlülükleri-Omnibus Paketi-KOBİ'ler İçin Gönüllü Standart (VSME) Hakkında Tavsiye Kararı
Ticaret Bakanlığından alınan yazıya atfen, Türkiye İhracatçılar Meclisinden (TİM) alınan bir yazıda, 26 Şubat 2025'te Avrupa Komisyonu tarafından sunulan Torba Yasa 1 (Omnibus I) sadeleştirme paketi ile Kurumsal Sürdürülebilirlik Raporlama Direktifi (CSRD) kapsamındaki zorunlu raporlamanın yalnızca 1.000'den fazla çalışanı olan büyük şirketlerle sınırlandırılması; 1.000'den az çalışanı bulunan şirketler için ise EFRAG tarafından "KOBİ'ler İçin Gönüllü Standart”ın (VSME) geliştirilmesi ve bu standardın, CSRD kapsamındaki şirketlerin değer zincirlerinde bilgi taleplerinde "değer zinciri sınırı” işlevi görmesi öngörüldüğü bildirilmektedir.
Bu doğrultuda Komisyon, 30 Temmuz 2025 tarihinde bu hususta bir Tavsiye Kararı teklif etmiş olup bu teklifin içeriğine ilişkin ayrıntılı bilgiler aşağıda sunulmaktadır.
• EFRAG'ın VSME standardını, KOBİ'ler nezdinde yapılan kamuoyu istişaresi ve uygulama testini de içeren titiz bir usul süreci neticesinde geliştirdiği,
• KOBİ'lerin ve bildirilen bilgilerin hedef kullanıcılarının VSME standardını, bankalar ve büyük işletmelerin değer zincirleri kapsamında KOBİ'lere sıklıkla yönelttiği bilgi taleplerinin önemli bir bölümüne yönelik güvenilir ve sadeleştirilmiş bir raporlama aracı olarak desteklediği,
• Dolayısıyla Komisyonun, CSRD kapsamına girmeyen KOBİ'lerin, büyük finansal kuruluşlar ve şirketlerden gelen sürdürülebilirlik bilgisi taleplerine yanıt vermesini kolaylaştıracak gönüllü bir standardı ortaya koymaya çalıştığı,
• Bu çerçevede Komisyonun, büyük şirketleri ve finansal kuruluşları, KOBİ'lerden sürdürülebilirlik bilgisi talep ederken bu gönüllü standardı mümkün olduğunca esas almaya teşvik ettiği; ayrıca KOBİ'lerin sürdürülebilir finansmana erişimlerini artırmak, kendi sürdürülebilirlik performanslarını daha iyi anlamak ve izlemek, böylece dayanıklılıklarını ve rekabet güçlerini artırmak amacıyla da gönüllü olarak sürdürülebilirlik bilgisi raporlamak isteyebilecekleri,
• Komisyonun Yetki Devri yoluyla gönüllü bir standart kabul etme yetkisinin ve bu tür bir kabulün zamanlamasının, eş-yasama organları arasındaki Torba Yasa 1 sadeleştirme paketi teklifine ilişkin nihai müzakerelere bağlı olduğundan VSME'nin gelecekteki içeriğinin, mevcut VSME Tavsiye Kararı'ndan farklılık gösterebileceği
ifade edilmektedir.
5. Çevre Torba Yasa Paketi Hakkında Görüş Çağrısı Başlatılması
Ticaret Bakanlığından iletilen yazıya atıfla, Türkiye İhracatçılar Meclisinden (TİM) alınan bir yazıda, "Rekabetçilik Pusulası” çerçevesinde, Avrupa Birliği'nde yerleşik firmaların rekabetçiliğinin artırılması amacıyla AB mevzuatı nedeniyle karşı karşıya kaldıkları idari yüklerin azaltılması, mevzuatın basitleştirilmesi ve mükerrer ve orantısız yükümlülüklerin kaldırılması hedefiyle Tek Pazar'daki tüm mevzuatın stres testlerine tabi tutulduğu ve gözden geçirildiği bir sürecin başlatıldığı bildirilmektedir. Bu süreçte, Rekabetçilik Pusulası ile ortaya konan tüm şirketler için %25, KOBİ'ler için %35 oranında idari yükün azaltılması hedefi doğrultusunda çalışmalar yürütüldüğü ifade edilmektedir.
Bu kapsamda, Avrupa Komisyonunun, çevre mevzuatını basitleştirmek ve uygulama düzeyindeki idari yükleri azaltmak amacıyla hazırlıklarını sürdürdüğü Çevre Torba Yasa (Omnibus) Paketi hakkında 22 Temmuz 2025 tarihinde bir Görüş Çağrısı başlattığını duyurduğu aktarılmaktadır.
Komisyon tarafından yapılan duyuruda; söz konusu paketin döngüsel ekonomi, endüstriyel emisyonlar ve atık yönetimiyle ilgili çevre mevzuatını basitleştirmeye yönelik bir dizi önlemi içermesinin öngörüldüğü açıklandığı ifade edilmektedir. Girişimin amacının, AB'nin çevre ve sağlık standartlarından ödün vermeden işletmeler açısından idari yükleri azaltmak ve basitleştirmek olarak belirtilmiş olduğu ve alınabilecek önlemler arasında:
• İdari yükümlülüklerin sadeleştirilmesi,
• Tekrarlayan raporlama zorunluluklarının ortadan kaldırılması,
• Raporlamanın daha fazla dijitalleştirilmesi,
• İzin süreçlerindeki zorlukların giderilmesi
hususlarının yer aldığı belirtilmektedir.
Komisyon'un, çevre mevzuatını gözden geçirerek idari açıdan sadeleştirilebilecek yasa metinlerini belirleyeceği ve mevcut ile geçmiş danışma süreçlerinden elde edilen önerileri de analiz edeceği bildirilmiş olup görüş verme süresi 10 Eylül 2025 tarihine kadar sürecek olan Görüş Çağrısı sürecine ilişkin ayrıntılı bilgilere aşağıdaki bağlantıdan ulaşılabileceği ifade edilmektedir.
Ayrıntılı Bilgi için Bağlantı:
6. AB Dijital Düzenlemelerinin Ticaretimize Etkisi Raporu
Ticaret Bakanlığından iletilen yazıya atıfla, Türkiye İhracatçılar Meclisinden (TİM) alınan bir yazıda, 10 Temmuz 2025 tarihinde yayımlanarak yürürlüğe giren Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Koordinasyon Kurulu (YOİKK) 2025 Yılı Eylem Planı kapsamında, "AB dijital ekonomi düzenlemelerine yönelik olarak belirlenen yol haritası doğrultusunda ulusal mevzuatın geliştirilmesi” eyleminin yer aldığı bildirilmektedir.
Bu çerçevede, bir önceki eylem planı döneminde başlanan inceleme raporunun;
⎯ "Veri Hukuku ve Ürün Sorumluluğu (Veri Yasası, Veri Yönetişimi Yasası, Ürün Sorumluluğu Direktifi)” bölümü ile
⎯ "AB Siber Dayanıklılık ve ilgili diğer siber güvenlik mevzuatı” bölümlerinin
Ticaret Bakanlığı ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı işbirliğinde koordine edilerek Türk-Alman Üniversitesi ve Bilgi Üniversitesi işbirliğinde taslak olarak hazırlandığı iletilmektedir.
Diğer taraftan, AB Yapay Zeka Tüzüğü'nün uyumlaştırılmasına ilişkin başlatılan etki analizi çalışmasının Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı uhdesinde devam ettiği ifade edilmektedir.
Anılan yazıda devamla, bir örneği ekte sunulan taslak rapora yönelik ilgili tüm paydaşların görüşlerinin alınması ve gerekli iç istişarenin tamamlanmasının ardından mevzuat ve uygulamaya yönelik bir yol haritası ile bir anlayış belgesi hazırlanacağı belirtilmektedir.
Söz konusu çalışmaların çıktısının, AB ile "Yüksek Düzeyli Ticaret Diyaloğu” altında kurulan ve iki toplantısı gerçekleştirilmiş olan "Dijital Konular Çalışma Grubu (Working Group on Digital Matters)” görüşmeleri açısından da tamamlayıcı nitelikte olacağı ifade edilmektedir.
Bu doğrultuda, raporun tamamına yönelik "değerlendirmeler”, "sonuçlar”, "politika önerileri ve uyum stratejileri”ne ilişkin görüş ve önerilerinizin 21 Ağustos 2025 Perşembe gününe kadar ekte yer alan form doldurularak Genel Sekreterliğimize (arge@baib.gov.tr) iletilmesi gerekmektedir.
Ek-3: Avrupa Birliği Dijital Düzenlemeleri Etki Analiz Çalışması
Ek-4: Görüş Bildirim Formu
Tüm soru, görüş ve önerileriniz için bizimle iletişime geçebilirsiniz.